A '60-as évek legendáját újraértelmezték, friss, modern stílusba ágyazva.


A Škoda is beszállt az autóipar retró lázába: egy régi, évtizedekkel ezelőtti kupét hoztak vissza az életbe, mégpedig olyan vonzó megjelenésben, hogy nehezen lehet neki ellenállni.

Több mint hat évtized elteltével is maradandó nyomot hagyott a cseh autógyártás történetében a Škoda 1000 MB, amely az egymilliomodik legyártott járműnek állított emléket. Ezt az autót számos példányban készítették, de a kupéváltozata, az 1000 MBX, már egészen más képet mutat: annyira ritka, hogy szinte teljesen a feledés homályába merült.

Ez a jelenség részben annak tudható be, hogy a Škoda valaha volt legkevésbé gyártott szériamodelljéről beszélünk: az 1966-os 1000 MBX és a némileg erősebb 1968-as 1100 MB összesen mindössze 2517 példányban készült el. Ez a kétajtós kupé kezdetben egy 988 köbcentiméteres, 42 lóerős motorral lépett a gyártósorról, amelyet később egy 1107 köbcentiméteres, 52 lóerős erőforrás váltott fel.

Kattints a képre, és fedezd fel a galéria varázslatos világát!

A Škoda dizájnstúdiójában elérkezettnek látták annak az idejét, hogy leporolják a régi klasszikust, így két tervező újragondolt és futurisztikus köntösbe bújtatta a típust. "A koncepció összességében még sportosabb lett, közben mégis barátságosabb maradt" - magyarázta a cseheknél immár 17 éve dolgozó Antti Mikael Salvio.

"Az autó szellemiségét szerettük volna megőrizni, azt a különleges esszenciát, amit a maga idejében képviselt. Nem csupán sportautóként kell rátekintenünk, sokkal inkább egy elegáns, aktív életmódot támogató járműként" – magyarázta David Stingl, a belső tervezésért felelős szakember, aki már három éve a Škoda tervezőcsapatának tagja, mindezt pedig mindössze 24 éves korára.

Újragondolt változatában az 1000 MBX már inkább egy crossover, még ha nem is úgy néz ki. Jellegzetes, 2+2 üléses elrendezést kapott a beltér, ráadásul az elektromos platform kialakításának köszönhetően az első ülések tulajdonképpen egy széles padot alkotnak. Eközben a két hátsó ülés nemcsak különállóak, de fel is lehet hajtani azokat, akár a mozikban, legalábbis a Škoda sajtóközleménye ezzel a hasonlattal él. Stingl szerint ez különösen nagyobb csomagok vagy például egy kerékpár szállításakor lehet hasznos, így ugyanis több hely szabadítható fel az utastérben.

A műszerfal dizájnja az eredeti autó stílusából merítette inspirációját, így a modern 1000 MBX-ben sem található középkonzol, és az ovális motívumok is érintetlenek maradtak. Azonban a króm díszítések helyét grafikus elemek foglalták el, melyeket hangulatvilágítással egészítettek ki. Ez a megoldás szorosabb összhangban áll a jelenlegi tervezési irányelvekkel.

A recept ugyanazt a kreatív folyamatot tükrözi, amely során a külső formavilágot megálmodták: egy bátor, szokatlan vonásokkal gazdagított, mégis határozott és jellegzetes összképet alakítottak ki.

A '60-as évek hangulatát leginkább a fényszórók és a C-oszlop különleges formavilága idézi meg. Azonban a hátsó ablakot hiába keressük, hiszen az extra csomagtér és a sportosabb, kompakt dizájn érdekében lemondtak róla - a hátsó kilátást egy modern tolatókamera biztosítja. Az ajtók tervezése is figyelemre méltó, hiszen a hagyományos egyajtós megoldás helyett most oldalanként két tolóajtó található: az első ajtók előrefelé, míg a hátsók hátrafelé nyílnak, így egyedülálló és praktikus belépést biztosítanak.

Salvio és Stingl mintegy három-négy héten keresztül fáradozott a koncepcióautó megálmodásán, amelynek első vonásait papírfecnikekre skicceltek. Érdekes módon néha egy-egy lényeges részlet éppen egy pohár bor mellett született meg. "Kértem a pincérnőtől egy papírdarabot és egy tollat, majd gyorsan papírra vetettem az ötleteimet" - mesélte nosztalgikusan a finn szakember.

Mivel koncepcióautóról van szó, a modernizált 1000 MBX gyártásba kerülésének esélye meglehetősen alacsony. Ugyanakkor, figyelembe véve, hogy a retro autók most élik virágkorukat, sosem lehet tudni, mit tartogat a jövő. Talán mégiscsak elérkezik az idő, amikor a múlt egy részét újra életre kelthetik.

Related posts