A vonat szelíd zötyögésével indulva Pécsről, a táj szépségei kísérik az utamat. A svéd szemével felfedezett Magyarország különleges helyszínek sorát kínálja, ahol a dombok és völgyek váltakozása lenyűgöző látványt nyújt. A vonat ablakán kinézve, a napfény

A magyar vasúthálózat helyzete egyre inkább a figyelem középpontjába kerül a hírekben. Miközben a kormány büszkén hangoztatja a tízpontos programját és annak kedvező hatásait, az utasok hangja egyre felerősödik a romló szolgáltatások miatt. Az igazság pedig továbbra is szubjektív: van, akinek a rendszer megfelelő, másnak átlag alatti, míg megint mások átlag feletti élményeket élnek át.
Az utazásunk első állomása: Pécs vasútállomás (A képen látható illusztráció forrása: Wikimedia Commons)
Simon Andersen svéd youtuber 2025. nyarán Magyarországra látogatott és kipróbálta a Pécs-Budapest Intercity járatot. Élményeiről egy 15 perces videót is készített, melyből megtudhatjuk, milyen benyomást tesz egy svéd utazóra a Magyar Államvasutak.
Simon Andersen több európai országban is utazott vonattal, így tapasztalataival széleskörű összehasonlítási alapra támaszkodhat. Gyorsan észreveszi a magyar vasút gyengeségeit, ugyanakkor a pozitív aspektusokat sem hagyja figyelmen kívül. Érdemes megnézni a videóját, és elgondolkodni azon, milyen benyomást kelt a magyar állam a hazánkba látogató külföldiek szemében.
A videó címe már első pillantásra felfedi a választ: sajnos nem éppen kedvező... A "A magyar vasutak teljes káosza 2025-ben ("ÚJ" francia vonatok!?)" cím a helyzet komolyságát tükrözi.
Simon számára a legszembetűnőbb probléma a gördülőállomány véletlenszerű, koncepció nélküli keveredése. De a külsőségeken felül rávilágít néhány rendszerszintű problémára is.
A videó elérhető a YouTube-on, és magyar nyelvű feliratok is megtalálhatók hozzá.
A MÁV legfőbb kihívása egyértelműen az alulfinanszírozottság, amely a forráshiány formájában jelentkezik, és ennek következményei évről évre egyre súlyosabbá válnak. Pedig, ha lenne elegendő politikai akarat, már évi 500 milliárd forintból is komoly változásokat lehetne elérni, sőt, igazi áttöréseket hozhatna a vasúti közlekedés fejlődésében.