Jelentősen megnövekedett az utasok száma.

Amióta korszerűbb a géppark és sűrűbben járnak a buszok
Az utazási szokások és a késéseket okozó tényezők alaposabb követése elengedhetetlen ahhoz, hogy a tömegközlekedési fejlesztések valóban tükrözzék az utasok igényeit - hangsúlyozta Portik Vilmos, a Marosvásárhelyi Közszállítási Vállalat fejlesztési és marketingigazgatója. Portik az elmúlt négy évben, mint a város alpolgármestere, a tömegközlekedés irányításáért is felelt. Az utóbbi két évben a marosvásárhelyi közszállítás átalakuláson ment keresztül: míg néhány éve még elavult buszok füstölögtek az utakon, ma már modern, zömében elektromos és hibrid járművek szelik a város utcáit. A bővülő gépparknak köszönhetően a járatok sűrűsége is jelentősen javult. A közszállítási vállalatnál betöltött szerepéről és a városi tömegközlekedés jövőbeli fejlesztési lehetőségeiről beszélgettünk Portik Vilmos fejlesztési és marketingigazgatóval.
- Alpolgármesterként a városi tömegközlekedésért is feleltél, aminek köszönhetően alapos rálátásod van a városi közszállítás működésére, annak kihívásaira. Az új munkakörben pontosan milyen feladatok hárulnak rád?
- Itt vissza kell utalnom az alpolgármesterként töltött időszakra, amikor már az első évben nagyon sok elvárást támasztottunk a közszállítási vállalat felé, hiszen akkoriban még gyúltak ki a város utcáin közlekedő autóbuszok, nagy volt a felháborodás a lakosság körében. A város akkor már bonyolította az uniós közbeszerzést az új buszok vásárlására, illetve egyéb, a tömegközlekedést érintő fejlesztések is zajlottak, ellenben, hogy megértsük, miért nem lehet egyik napról a másikra szemmel látható változást elérni ezen a téren, bele kellett ásnunk magunkat a cég történetébe is. Akkor derült ki számunkra, hogy az utóbbi tíz évben szinte semmiféle fejlesztés nem történt a szállítási vállalat háza táján. Folyamatosan egyeztetve a vállalat vezetőségével, és figyelembe véve, hogy a város ki szeretné terjeszteni a közszállítást a környező peremtelepülésekre, kapott kiemelt figyelmet a cég fejlesztése is. Ebben a feladatkörben gyakorlatilag a cég vezérigazgatójának, Tatár Bélának a munkáját segítem, részben a már meghozott döntések végrehajtásában, részben pedig további, a szolgáltatás fejlesztésére vonatkozó döntések előkészítésében. Ha fejlesztések révén bővíteni tudnánk a vállalat portfólióját, az megnövelné a saját bevételt, másrészt pedig oda kell figyelni arra, hogy a fejlesztések, amelyek ezt a szolgáltatást jobbá teszik - hiszen a cél az utasok elégedettsége -, összhangban legyenek a város által végzett fejlesztésekkel, illetve a peremközségekkel közösen létrehozott egyesület céljaival.
- Az utóbbi két évben a város által eszközölt fejlesztések célja egyértelműen az, hogy minél többen vegyék igénybe a tömegközlekedést a saját gépkocsi ellenében. Mi a tapasztalat, amióta több tíz új, korszerű busszal gazdagodott a városi géppark, illetve jelentősen javult a járatsűrűség, nőtt-e az utasszám?
Nemrégiben megbeszélést tartottunk a csapattal, hogy finomítsuk a módszertant, amelynek segítségével nyomon követhetjük a változásokat a napok tükrében. A célunk az, hogy olyan fejlesztéseket tervezhessünk és valósíthassunk meg, amelyek az utasok érdekeit szolgálják, ezért fontos, hogy alaposan ismerjük az utazási szokásokat. A legfrissebb adatok alapján egyértelműen nőtt az eladott jegyek és a kiváltott bérletek száma. Különösen figyelemreméltó, hogy a kártyás fizetési lehetőség iránti kereslet is folyamatosan növekszik; amikor például üzemzavar lép fel e téren – mivel a rendszer még mindig tesztelés alatt áll – számos visszajelzés érkezik az utasoktól. Bár az elmúlt két évben valóban történt járatsűrítés, ennek van egy maximális határa, amelyet a város és a tömegközlekedési vállalat közötti megbízási szerződés határoz meg. A megállapodásban rögzítve van egy bizonyos kilométerszám, amelyet csak különleges feltételek mellett lehet túllépni, és ezt a küszöbérték is szabályozza. A város pedig a megtett kilométerek után téríti meg a költségeket a vállalatnak. Érdemes megemlíteni, hogy a tömegközlekedési vállalat nem csupán a jegyeladásokból finanszírozza működését, hiszen a város adja a kizárólagos megbízást a személyszállításra Marosvásárhely területén, és az elszámolás is a megtett kilométerek alapján történik. Ha a jövőben további járatsűrítések válhatnak szükségessé – amire már most is érkeznek igények, főként a hétvégékre –, akkor ezt a döntést a városi tanácsnak kell meghoznia, míg a szállítási vállalat csak végrehajtja azt. Szeretnénk azt is, ha napra lebontva tudnánk nyomon követni a buszok késéseit, és elemezni, hogy milyen tényezők befolyásolják ezeket. Ebből kiindulva tudnánk kidolgozni a késések csökkentésére irányuló megoldásokat. A közelmúltban a Dózsa György utca teljes hosszában folytatott munkálatok jelentős késéseket okoztak a buszjáratok számára, hiszen a forgalmi dugókban a buszok is araszolnak. Ha lenne a városban egy jól kiépített, összefüggő buszsávhálózat, a buszok sokkal pontosabban tudnának közlekedni. Jelenleg azonban elkerülhetetlenek a késések, főleg a tanítási időszakon kívül, nyáron, amikor az iskolák zárva tartanak, sokkal zökkenőmentesebben haladnak a járatok.
Kaphatók-e információk arról, hogy jelenleg mekkora késések tapasztalhatók?
- Az új buszokon, de már a régieken is van nyomkövető, illetve lehetőség van a menetlevelek digitális követésére, azonban a rendszer, ami az elmúlt négy évben pályázatok révén lett kifejlesztve, még mindig a beruházást végző cég leltárában szerepel, nincs átadva, így egyelőre nincs alapos rálátásunk ezekre az adatokra.
Az elmúlt évek során a város számos pályázat segítségével új buszokat szerzett be. A flottabővítési projekt sikeresen befejeződött, és most már minden új jármű megérkezett?
Jelenleg a város közlekedési igényeit teljes mértékben kielégíti a rendelkezésre álló géppark. Ráadásul a régebbi, fehér Iveco buszok is segítik a szolgáltatást, különösen a peremtelepülések első körös kiszolgálásában, amikor elindulnak az új járatok. Az úgynevezett csuklós buszok is aktívan közlekednek, például a 23-as és a 4-es vonalon, ahol az utasforgalom kiemelkedően magas. A reggeli csúcsidőszakban, valamint a kora délutáni órákban ezeket a buszokat állítjuk forgalomba, hogy elkerüljük a járatok duplázását. Ugyanis, még ha lenne is elegendő jármű, a sofőrök száma nem mindig elegendő a teljes kapacitás kihasználásához.
Az új buszok beszerzése mellett a fejlesztéseket célzó pályázatok keretében az is szerepet kapott, hogy a buszmegállókban elektronikus kijelzők segítségével nyomon követhető legyen, hány perc múlva érkezik a következő járat. Ezen kívül a megállókba jegyautomatákat is telepítettek, azonban ezek a mai napig nem működnek. Felmerül a kérdés: mi állhat a háttérben, ami miatt a rendszer még mindig nem működőképes?
A fejlesztéseket a polgármesteri hivatal irányítja, mivel ezek a város közterületein valósulnak meg. Ennek megfelelően a közterületekért felelős igazgatóság rendelkezik a legfrissebb és legpontosabb információkkal. Alpolgármesteri időszakom alatt tapasztaltam, hogy az elektromos hálózatra való csatlakozás sok esetben késleltette a projekteket. Ennek oka, hogy a kivitelező cégnek különféle engedélyeket kellett beszereznie, és a folyamat során több probléma is felmerült. Jelenlegi tudomásom szerint a határidőt meg kellett hosszabbítani.
A hétvégi járatokkal kapcsolatban a közösségi médiában sokan kifejezik elégedetlenségüket. Bár szombaton és vasárnap ingyenes a tömegközlekedés, és ezzel szeretnék ösztönözni a lakosságot a közszállítás igénybevételére, a buszok indulásának ritmusa sajnos óránkénti, ami komoly nehézségeket okoz az utasok számára.
A helyzet mögött elsősorban pénzügyi tényezők húzódnak meg, hiszen a vállalat már-már elérte azt a maximális határt, amelyet a várossal kötött megbízási szerződés lehetővé tesz. A további fejlődéshez városi tanácsi határozatra és a szerződés módosítására van szükség. Bízunk benne, hogy a fejlesztési egyesület, amely Marosvásárhely és szomszédos települések közreműködésével jött létre, képes lesz átvenni ezt a feladatot, és megszervezni a közlekedést a környező települések felé is. Remélhetőleg a tervezett kilométerszám a hétvégi időszakra is figyelembe kerül majd. Ugyanakkor ne feledkezzünk meg arról, hogy mindezeknek pénzügyi következményei is vannak.
Alpolgármesteri tevékenységed alatt, 2021 szeptemberében városunk elindította az iskolai járatokat a reggeli csúcsidőszakban. Jelenleg ezek a járatok hat különböző útvonalon közlekednek. Azonban az utasok visszajelzései alapján egyes városrészek kimaradnak a szolgáltatásból, pedig úgy tűnik, hogy ott is jelentős igény mutatkozik a közlekedésre.
A városi közlekedési rendszerünk legforgalmasabb útvonalain közlekednek ezek a járatok, és sikerült elérnünk, hogy a legnagyobb forgalmú vonalakon reggelente megduplázzuk a járatok számát. Ezt a megoldást a cég vezérigazgatója és csapata tapasztalatainak, valamint a Helyi Rendőrség támogatásának köszönhetjük, hiszen nélkülek valószínűleg nem tudtuk volna kezelni a problémát. Az utasok folyamatosan jeleznek igényeket új iskolai járatokra, azonban a napi statisztikák és az utazó diákok létszáma nem mindig indokolja ezeket a kéréseket. Fontos, hogy figyelemmel kísérjük a lakosság igényeit; például a frissen épülő Maurer lakónegyedet érintő járatot elindítottuk, amely nem iskolai járat, de biztosítja a szükséges összeköttetést.
- Október végén látott napvilágot és váltott ki felháborodást a városlakók körében a hír, miszerint több mint kétszeresére emelnék Marosvásárhelyen a buszjegyek árát. Egyelőre ezt a döntést elnapolták, ellenben a városban több mint tíz éve nem nőtt a buszjegyek ára; ilyen körülmények között kell-e számítani emelésre?
A közlekedési vállalatnak jogi kötelezettsége, hogy évente az infláció mértékével emelje az általa alkalmazott tarifákat. A városi tanács, mint megbízó, azonban dönthet arról, hogy ezt a növekményt a város költségvetéséből átvállalja-e vagy sem. Amikor a közszállítási vállalat az éves számítások alapján javaslatot tesz a jegyárak emelésére, a városi tanács mérlegelheti a teljes emelést, de akár a javasolt összeg csak egy részének elfogadását is. Jelenleg ezt a döntést elhalasztották. Marosvásárhelyen már 14 éve nem változtak a buszjegyek árai, és a város átvállalja a pluszköltségeket, de valójában valószínű, hogy 14 évvel ezelőtt is alacsonyabbak voltak a bevételek, amikor a jegy ára 2 lej lett megállapítva. Ez a helyzet nemcsak Vásárhelyre, hanem az egész országra és világszerte is jellemző. A tömegközlekedés sehol sem képes önfenntartásra; ha így lenne, a jegyárak tíz lej környékén alakulnának.