A koreai celeböngyilkosságok hátterében számos összetett tényező húzódik meg. A társadalmi nyomás, a hírnév és a folyamatos teljesítménykényszer olyan környezetet teremt, ahol a hírességek gyakran küzdenek a mentális egészségükkel. A média által támasztot

Idén február 15-én a 24 éves dél-koreai színésznő, Sae Ron Kim tragikus körülmények között vetett véget életének. Kim fiatalon, gyerekszínészként tűnt fel a köztudatban, legemlékezetesebb szerepe a sok díjat nyert „Egy teljesen új élet” (2009) című filmben volt, amely jelentős ugródeszkaként szolgált számára a színészi karrierje során. Felnőttként is számos figyelemre méltó szerepet vállalt, és sokan őt tartották a jövő egyik legnagyobb tehetségének. Sajnos 2022 májusában egy súlyos incidens árnyékolta be életét: ittasan karambolozott, amikor kocsijával nekihajtott egy fának, és kidöntött egy utcai transzformátort. Az eset következményeit azonnal rendezte, megtérítve a kárt az érintett üzleteknek és lakóknak, és a kiszabott büntetést is kifizette. Ezt követően nyilvánosan bocsánatot kért tettéért, ám a tragédia végül elhomályosította korábbi sikereit és ígéretes jövőjét.
Két hónappal a születésnapja után végre bátorságot gyűjtött, hogy ünnepeljen, annak ellenére, hogy az élete tele volt megpróbáltatásokkal. A legújabb filmje a mozik helyett a poszthumusz bemutató sorára került, és több fontos szerepet is kénytelen volt visszautasítani. A Netflix számára készített Kopók története pedig teljesen újraírásra került, hogy a készítők a jelenetek jelentős részét eltávolíthassák. Ügynöksége már nem hosszabbította meg a szerződését, és adósságai gyorsan felhalmozódtak. Végül egy kávézóban vállalt munkát, ami újabb problémát jelentett: a környezete azt mondta, hogy túldramatizálja a helyzetét. Akkoriban már 700 millió wonos adósság súlyát cipelhette, és ez a nyomás végképp megfeszítette az idegeit.
Sae Ron Kim a sokadik volt a sorban: a további áldozatok közé tartozik az Élősködők egyik főszereplője, Lee Sun-kyun, aki 2023-ban öngyilkos lett, a filmsztár Choi Jin-sil, aki 2008-ban halt meg, majd öt évvel később követte egykori baseballsztár férje, Cho Sung-min. A K-pop énekes Sulli és Goo Hara, illetve a színész Cha In Ha 2019-ben halt meg; Kim Jong-hyun, a rendkívül népszerű SHINee fiúbanda énekese 2017-ben végzett magával.
Lee Sun-kyunról egy barátja azt állította, hogy marihuánát fogyasztott, de a valóság még mindig ködbe burkolózik, és nem tisztázódott, hogy az állítás igaz-e. A dél-koreai társadalom nem hajlandó elnézni a hírességek kisebb hibáit; egy apróbb botlás is elegendő ahhoz, hogy súlyos következményekkel nézzenek szembe, miközben a politikai és üzleti elit tagjai, akik sokkal komolyabb vétségeket követnek el, gyakran büntetlenül megússzák cselekedeteiket.
Igen, a világ más részein is komoly kihívásokkal néznek szembe a hírességek, hiszen a szórakoztatóipar minden zugában éheznek a negatív hírekre, a szaftos pletykákra és a celebek botlásaira, amelyekről aztán hetekig folynak a beszélgetések. Azonban máshol ez ritkán vezet olyan drámai következményekhez, mint egy karrier teljes leállása, vagy kétségbeesett döntésekhez. Dél-Korea azonban más tészta:
Az ország a "világranglistán" a negyedik, egyes felmérések szerint a nőket tekintve az első. Létezik egy időskori, szegénységi öngyilkosság, mivel ekkor hullnak ki sokan a szociális hálóból, különösen vidéken, és létezik egy, a fiatalokat sújtó verzió, ami legalább ennyire súlyos. Ma a 10 és 29 évesek között a halálesetek több mint fele öngyilkosság, ami rettenetesen sok. Az ok a fiatalokra nehezedő teljesítménykényszer és az ehhez kapcsolódó "szégyenkultúra".
A koreai társadalom sikerorientált jellege alapvetően hozzájárult gazdasági fellendüléséhez, ahol a kudarc nem csupán csalódás, hanem jellemhiba is. Ennek következményeként a megszégyenülés élménye olykor tragédiába torkollik, például öngyilkosság formájában. Noha a megfelelő intézményrendszer létezik, a segítséget kérők száma mégis rendkívül alacsony, mivel a témáról nem illik beszélni. A közszereplők, akik minden egyes percüket a nyilvánosság előtt élik, különösen erős nyomás alatt állnak. A magánéletük sokszor a szuperügynökségek, mint például a Hybe irányítása alatt áll, amelyek nem csupán a randevúzást, hanem a társasági életüket, kalóriabevitelüket és online tevékenységeiket is szigorúan ellenőrzik. Ezenfelül állandóan megfelelniük kell a hatalmas és egyre követelőzőbb rajongótábor elvárásainak, mint ahogy azt a BTS Army példája is jól mutatja.
A fiatal énekesek és színészek világában – ahol a két művészeti ág között egyre inkább elmosódnak a határok – rendkívül magas elvárásoknak kell megfelelniük, ami lassan, de biztosan felemészti őket. Ezt követően pedig megérkeznek a hibák, valamint a reakciók, amelyekre manapság egy egész iparág épült. YouTuberek és különféle tartalomgyártók specializálódtak arra, hogy darabokra szedjék és megszégyenítsék a botlásokat elkövetőket. Közben a rivalizáló rajongótáborok szinte megszállottan dolgoznak azon, hogy aláássák a másik kedvenceit, ezzel is fokozva a feszültséget és a konfliktusokat.
Ez egy ördögi kör, amelyben a hírességek tragikus halála újabb fájdalmas láncszemet képez a rajongók életében. A szomorú események, mint Sulli és Goo Hara elvesztése, rengeteg fiatalhoz eljutnak, akik közül sokan kétségbeesésükben végül tragikus döntéseket hoznak. Mindez természetesen újraéleszti a diskurzust arról, hogy mit lehetne tenni a zaklatás ellen, ám eddig sajnos semmilyen érdemi lépés nem történt. Bár számos javaslat született, például a közösségi média platformok kötelező névhasználata vagy a gyűlöletbeszéd és hamis információk szűrése, ezek a javaslatok nem kerültek törvénybe. Ráadásul a „molka” néven ismert mikrokamerák, amelyekkel a pletykaoldalak a hírességek magánéletének részleteit próbálják kiszimatolni, szinte teljesen szabályozatlanok. A helyzet tragikus, hiszen a celebek életét nemcsak a rivaldafény, hanem a zaklatás árnyékolja be, és ez a körforgás csak tovább súlyosbítja a problémát.
Borítókép: Sulli, Song Jae-rim és Goo Hara - Forrás: Wikipedia