Klímabarát buszok és politikai játszmák: így igyekezett a MÁV orvosolni a balatoni fővonal körüli zűrzavart.

Szombaton megbénult a balatoni vasúti közlekedés, vasárnapra pedig az ország különböző pontjairól 300 klímás buszt vezényeltek Budapestre, készenlétbe. Az intézkedés azonban többekben is komoly kérdéseket vetett fel: Vitézy Dávid szerint mindez kapkodás és szimbolikus kármentés, a szakszervezet pedig az autóbuszvezetők méltatlan körülményeire hívta fel a figyelmet.
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, szombaton súlyos zavar keletkezett a balatoni fővonalon, pontosan a nyári szezon első csúcshetének kezdetén. Az utasok számára komoly nehézségeket okozott a helyzet, sokan órákon át várakoztak a tűző napon. A MÁV-csoport végül még aznap estére orvosolta a problémát, vasárnapra pedig 300 klímás autóbuszt állítottak készenlétbe, hogy megelőzzék a hasonló incidenseket. Ezt Hegyi Zsolt vezérigazgató jelentette be a Kelenföldi pályaudvaron tartott sajtótájékoztatóján, ahogyan az az MTI tudósításában is szerepel.
A buszok egy része, összesen 90 jármű, a Kelenföldi és Déli pályaudvaroknál várakozott. Emellett 110 buszt budapesti telephelyeken tartottak készenlétben, míg további 100 jármű a Balaton térségébe került, hogy ott szolgálja az utasokat.
Az intézkedés nem csupán operatív, hanem kommunikációs szempontból is lényegesnek bizonyult, különösen annak fényében, hogy Lázár János miniszter szombaton bejelentette: az érintettek számára visszatérítik a teljes jegyárat. A minisztérium képviseletében Nagy Bálint államtitkár elnézést kért az utasoktól, hangsúlyozva, hogy a kárpótlás önmagában nem elegendő; a fő törekvés a szolgáltatás minőségének javítása.
Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője vasárnap a Facebookon osztotta meg véleményét, amelyben éles bírálatot fogalmazott meg: meglátása szerint az egész akció csupán egy szimbolikus gesztus, látványos megoldás, de nem nyújt valós, hatékony megoldást a problémákra.
Valami egészen különös dolog zajlik, amikor a szombat délelőtti üzemzavar után vasárnapra a világ minden szegletéből buszokat irányítanak Budapestre. 24 órás késlekedéssel, miközben a vonatok már régóta útnak indultak. Ez valóban egyedi jelenség: a napokkal később érkező pótlóbusz igazi ritkaságnak számít!
Természetesen! Íme egy egyedi változat: - fogalmazta meg.
Vitézy szerint ez a pótlóbuszos demonstráció a "kókler, komolytalan kirakatígéret-kampány" része, amellyel Lázár János a valódi vasúti fejlesztések helyett próbálja elfedni a rendszer gyengeségeit. Kifogásolta azt is, hogy a jegyár-visszatérítés elsősorban a jeggyel utazókra vonatkozik, miközben a bérletesek semmit nem kapnak.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) vasárnap este közzétett Facebook-bejegyzésében aggasztó helyzetet vázolt fel: a buszvezetők méltatlan körülmények között voltak kénytelenek várakozni a bevetésre. Heves vármegyéből például 20-30 buszt irányítottak Fótra, ahol nem biztosítottak számukra pihenőhelyet, mosdót vagy árnyékos helyet. A pünkösdi zárva tartás miatt több sofőr az Auchan parkolójában rekedt, egyetlen buszon tartózkodva, ahol végül csak engedélyezték a légkondicionáló használatát.