Késlekedett a rendelésed a csomagautomatába? Íme, mi állhat a háttérben!
A csomagautomaták iránti érdeklődés folyamatosan növekszik: az idei évben a webshopok közel háromnegyede már ezt az átvételi lehetőséget kínálja, ami 12%-os bővülést jelent az előző évhez képest. Ez a fokozódó igény lehet az egyik fő tényező, ami a szolgáltatók kapacitásproblémáit okozza – egyebek mellett ezt is feltárta a Nagy Webáruház Felmérés.
Az idei év felmérési eredményei alapján a webáruházak 73%-a már lehetőséget biztosít csomagautomatás átvételre, ami jelentős növekedés a tavalyi 65%-hoz képest. A csomagpontok népszerűsége is emelkedett, most 70%-ot tesz ki, míg tavaly ez az arány 56% volt. Ezzel párhuzamosan, habár a házhozszállítás továbbra is a legkedveltebb opció (93%), a tavalyi 95%-hoz viszonyítva kis mértékben csökkent. Ez a tendencia azt mutatja, hogy az online vásárlók preferenciái az átvételi módok tekintetében folyamatosan változnak.
"A kereslet növekedése kétségtelenül hozzájárult ahhoz, hogy az idei évben három jelentős csomagautomata szolgáltató is kapacitásproblémákkal nézett szembe, és egy időre leálltak a rendszereik. A csomagautomaták vonzereje a kényelmükben és rugalmasságukban rejlik, így egyre többen választják őket. Ugyanakkor a szolgáltatók nem képesek elég gyorsan alkalmazkodni a megnövekedett igényekhez. Nem lenne meglepő, ha a karácsonyi időszakban hasonló kihívásokkal kellene szembenézniük, ezért javaslom, hogy érdemes előre gondolkodni, és már most érdemes megrendelni az ünnepi ajándékokat" – nyilatkozta Rab Máté, a Shoprenter ügyvezetője.
A szakértő megjegyezte, hogy pontosan egy évtizede, 2014-ben debütáltak Magyarországon a csomagautomaták. Az első mérések, amelyeket a Shoprenter végzett, 2015-re datálhatók. Ekkor a webáruházak csupán 12 százaléka biztosított lehetőséget a csomagautomatás átvételre.
A kapacitásproblémák másik jelentős oka a külföldi piacterekkel és online platformokkal való együttműködések. Amikor ezek a cégek szerződést kötnek egy csomagautomata szolgáltatóval, a megugró rendelési volumen könnyen túlterheli a logisztikai rendszert. Ez különösen kritikus szezonális időszakokban vagy kedvezményes kampányok idején, amikor a rendelések száma jelentősen nő. Ezek a helyzetek komoly kihívást jelentenek a szolgáltatók számára, akik nehezen tudják kezelni az átmeneti kapacitáshiányokat.