Újabb izgalmas családi musical érkezik a Kolozsvári Állami Magyar Színház színpadára (VIDEÓ)

A kolozsvári társulat színpadra állítja Mark Twain klasszikus regényét, amely most zenés formában kel életre. Tom Sawyer csínyjei és kalandjai egy izgalmas felnövéstörténet keretében bontakoznak ki, és minden generáció számára tartogat meglepetéseket és fontos üzeneteket. Az előadás rendezését a már jól ismert Puskás Zoltán vállalta, míg a főszerepet a tehetséges Marosán Csaba alakítja. Jártunk a nyílt próbán és a sajtótájékoztatón, ahol betekintést nyertünk a produkció kulisszatitkaiba.
Tom Sawyer és Huckleberry Finn neve sokunk számára nosztalgikus emlékeket idézhet fel gyermekkori olvasmányainkból, amikor izgalommal merültünk el a két csibész fiú kalandjaiban. Mark Twain klasszikus műve alapján készült el az a családi musical, amelyet a Kolozsvári Állami Magyar Színház társulata március 7-én mutat be a közönségnek. Az előadás rendezője és díszlettervezője Puskás Zoltán (Pusi), a vajdasági művész, aki már visszatérő vendég a színház falai között. Ez már a negyedik alkalom, hogy az ő keze alatt készül el egy produkció, és mind a négy darab zenés: az Óz, a nagy varázsló, A dzsungel könyve, az Állatfarm, valamint az éppen színpadra kerülő Tom Sawyer. A musical zenei anyagát Lénárd Róbert, Erős Ervin és Klemm Dávid jegyzi, akik szintén nem először dolgoznak együtt a rendezővel, így már kialakult egy szoros szakmai kapcsolat közöttük.
A történet középpontjában a szívhez szólóan bájos és örökmozgó Tom Sawyer áll, aki huncutságaival és csínytevéseivel folyamatosan feszültséget teremt barátja, Huckleberry Finn oldalán. A musical, bár a szórakozásra és a családi élményekre összpontosít, mégis mély felnövéstörténetet mesél el. A színpadon megjelenő táncok és zeneszámok színes kavalkádja varázslatos látványvilágot teremt, ám a történet hátterében komolyabb, elgondolkodtató elemek is bújnak. Ezen rétegek teszik igazán gazdaggá és élvezetessé az előadást, amely minden korosztály számára élményt nyújt.
Puskás a sajtótájékoztatón kifejezte háláját, amiért újra csatlakozhat ehhez az "istenadta társulathoz". Bár tisztában van azzal, hogy nem minden színész osztozik a musical iránti lelkesedésben, hangsúlyozta, hogy a csapat minden tagja rendkívüli profizmussal és elkötelezettséggel végzi a feladatát. Emellett nem titkolta, hogy eredetileg nem a Tom Sawyer rendezése szerepelt a tervei között; a Kabaré (eredeti címe: Cabaret) musicalt szeretett volna színpadra állítani. Azonban 2027-ig ezt a produkciót kizárólag a bukaresti Odeon Színházban lehet bemutatni, mivel a jogokat megszerezték a darabra. Így végül sürgős döntést kellett hoznia, amiért a Tom Sawyer mellett döntöttek.
A rendező hangsúlyozta, hogy bár látszólag ez egy súlytalan, gyermeki szabadságtörténet, mégis mély jelentéssel töltötték meg, hiszen problematizálja a rasszizmus kérdését, a természet rombolását, szó van benne az aktuálpolitikáról, de az elvágyódás és a korlátok tematikája is megjelenik benne. Ami pedig a díszletet illeti, a rendező ezt a szerepet is magára vállalta, és olyan látványvilágot alkotott meg, ami vegyíti a tereket, a kint és bent sokszor egymásba simul. Elmondása szerint ezt a lenyűgöző megoldást szintén Kolozsváron, a Ványa bácsi díszletében látta régen, és ez inspirálta az előadás terének megálmodására. A tér tekinthető kalitkának vagy akár üvegháznak is, a lényeg, hogy zárt teret, kis faluközösséget mutat be.
A főszereplő Tom Sawyer megformálásáért Marosán Csaba felel, aki úgy véli, hogy a karakter felnőtté válásának folyamata nem csupán egyszerű, hanem tele van izgalmas kalandokkal. Éppen ezért szükség van egy irányt mutató személyre az ő életében, aki nem más, mint Polly néni, akit Vindis Andrea alakít. A történetben elengedhetetlen a szerelmi és melankolikus szál is: Tom találkozása Beckyvel (Román Eszter) nemcsak a szívét hódítja meg, hanem új kihívások elé is állítja. Marosán kifejezte meglepetését és örömét a szerep kapcsán, és hangsúlyozta, hogy ez a családi előadás minden korosztály számára releváns, hiszen mindenkinek más üzenetet közvetít, miközben remekül tükrözi a 21. század rohanó életmódját. A Huckleberry Finnt játszó Szűcs Ervin úgy véli, hogy karaktere a darab végére egyfajta belső megértésre jut: érzi, hogy el kell hagynia a megszokott környezetet, és átélheti a kívülállóság érzését. "Tom számára egyfajta hidat képez a korlátokkal teli világ és a szabadság között" - fejtette ki Szűcs.
A Tomot folyamatosan terelgető és nevelgető Polly néni megformálását Vindis Andrea vállalta magára. Andrea saját szavainak tükrében távol áll tőle ez a szigorú, érzelemmentes figura, hiszen nehezen rejti véka alá szeretetét unokaöccseivel szemben. Ugyanakkor éppen ez a kihívás sarkallta arra, hogy mélyebben belemerüljön a szerepbe. A darabban Laczkó Vass Róbert tiszteletest alakít, aki úgy érzi, hogy a cselekmény világának kor és térbeli eltérései ellenére rengeteg közös vonás fedezhető fel, amelyeket karaktereikbe is beépítettek. Róbert kiemelte, hogy minden egyes szereplőnek megvan a saját igazsága, hiszen a gonoszság mellett a jóság is jelen van bennük. Hangsúlyozta, hogy ha egy figura derékon képvisel egy igazságot, az máris életre kelti őt a nézők előtt. Ezen túlmenően különösen figyelemre méltónak találja a koreográfust, Gyenes Ildikót, aki a szöveg dramaturgiáját a legfontosabbnak tartva, kottával a kezében alkotja meg a mozgásokat, ezzel is gazdagítva a színpadi élményt.
A sajtótájékoztatón Orbán Attilától elhangzott "ahogy a puding próbája az evés, a musical próbája a közönség", így várják az előadásra mindazokat, akik egy laza, zenés darabon felül egy értelemmel és érzelemmel teli musicalt néznének.
A musical nyílt próbáján jártunk, és szeretnénk megosztani veletek egy különleges pillanatot az eseményről: