Tényellenőrzés: Valóban a Tisza Párt volt az, amelyik a legnagyobb összeget költötte el Facebook hirdetésekre tavaly nyáron?

Magyar Péter sajtótájékoztatója a BEAT étteremben Székesfehérváron a TISZA Párt Magyarország helye Európában és a világban című rendezvénye után 2025. július 26-án - Fotó: Ivándi-Szabó Balázs / Telex
A Meta júliusban bejelentette, hogy nem kíván megfelelni az európai uniós szabályozásoknak, így októbertől politikai és választási hirdetések nem futtathatók az EU területén. A Magyar Nemzet csütörtöki riportja szerint ez súlyos következményekkel járhat Magyar Péter és a Tisza számára. A lap által megkérdezett elemzők, Ifj. Lomnici Zoltán és Deák Dániel véleménye alapján a helyzet különösen aggasztó.
Lomnici, a Századvég tudományos igazgatója a napilapnak nyilatkozva kifejtette, hogy a tiltás különösen súlyosan érintheti azokat, akik kampánystratégiájukat a közösségi média platformjaira alapozzák, például a Tisza és Magyar Péter esetében. E véleményét részben azzal indokolta, hogy...
A 2024-es nyár során a párt a hazai politikai színtéren a legnagyobb összeget fordította Facebook-hirdetésekre, amelyek politikai tartalmúak voltak.
Első pillantásra kissé gyanúsnak tűnik a megállapítás, főleg figyelembe véve, hogy évek óta a kormánypárt és annak szatellitszervezetei dominálják a Facebookon elköltött hirdetési költségeket. A Political Capital legújabb elemzése szerint a magyar politikai pártok az idei évben már több mint 2 milliárd forintot fordítottak Facebook-hirdetésekre, és ennek a jelentős része, 84%-a a kormánypárthoz, tehát a Fideszhez és annak politikai képviselőihez köthető. Eddig a Fidesz és politikai vezetői összesen 538 millió forintot költöttek hirdetésekre.
Természetesen elképzelhető, hogy 2024 nyarán visszaszorítják a kiadásokat, hiszen egy választási kampány után teljesen érthető, hogy csökkennek a költségek a kampány hajrájához képest. Ráadásul a nyári hónapok általában csendesebb időszakot jelentenek ezen a téren.
azonban érdemes alaposan mérlegelni, hogy kinek mit is jelent a nyár fogalma. Ha a június 1. és augusztus 31. közötti időszakra gondolunk – hiszen nem is lehet másra, amikor a nyárra utalunk –, akkor Lomnici állítása nem állja meg a helyét. A Meta Ad Library adatai szerint a Tisza ebben a három hónapban körülbelül 6,4 millió forintot költött, zömében a június eleji kampányra fókuszálva. Ezzel szemben...
A Fidesz június 3. és 6. között összesen 6,5 millió forintot költött, ami azt jelenti, hogy ez alatt a három nap alatt többet költöttek, mint amennyit a Tisza három hónap alatt elköltött.
A Fidesz legutóbb június 9-én költött hirdetésekre a 2024-es nyári kampány keretében, méghozzá 13,4 millió forint értékben. Ez a összeg több mint kétszerese annak, amit a nyári Tisza-költésre fordítottak. A Lájkbajnokság júliusi kiadásának reklámköltési listáján a Tisza nem is szerepelt a legjobbak között, hiszen az első tízben az LMP zárta a sort 10 millió forinttal. A hirdetési költések versenyében a Mediaworks vitte a prímet, összesen 233 millió forintot költve, míg a Fidesz 169 millióval a második helyen végzett. A bronzérmet a Megafon szerezte meg, csupán 3 millióval lemaradva az ezüstérmes helyezéstől, így a verseny nagyon szoros volt.
Megkérdeztük Lomnicit, hogy milyen indokokkal állította, hogy Magyar Péter pártja tavaly nyáron a legmagasabb áron hirdetett.
A cikkben hivatkozott állítás, miszerint "a párt 2024 nyarán a legtöbb pénzt költötte politikai tartalmú Facebook-hirdetésekre a hazai pártok közül", a hvg.hu 2024. augusztus 28-án publikált írásának egyértelmű megállapításából ered – feltéve, hogy Önök a forrást megbízhatónak tartják. Az említett írás szerint "a nyári időszakban a Tisza Párt, amelyet Magyar Péter irányít, Magyarország legnagyobb politikai hirdetőjévé vált a Facebookon és a Google-on" – fogalmazott a tudományos igazgató.
A HVG egyik cikkében megjegyzik, hogy a nyári időszakban a Tisza a Google és a Facebook legnagyobb politikai hirdetőjévé vált. Azonban már az első bekezdés közepén világossá válik, hogy a vizsgálat nem a teljes nyarat öleli fel, hanem csupán a július 25. és augusztus 23. közötti időszakra vonatkozik. Érdemes megemlíteni, hogy a Fidesz utoljára június 9-én hirdetett a 2024-es nyári kampány keretében, majd csak szeptember 18-án tért vissza a hirdetésekhez, és rögtön 2,6 millió forint értékben indított kampányt.
A Hvg által említett időszakban a Tisza 3,5 millió forintot költött. Tehát ha az állítás erre a 30 napra vonatkozik, akkor valóban Magyar Péterék költötték a legtöbbet politikusként a Facebookon, de ez önmagában nem annyira meglepő. Egyrészt tavaly a nyár elején tartották az európai parlamenti és önkormányzati választásokat, így a költések értelemszerűen az odavezető kampányra összpontosultak, majd a választás után jellemzően elapadtak - a Fidesz utolsó nyári hirdetési napja, azaz június 9. konkrétan a választás napja volt. Másrészt az augusztus amúgy is uborkaszezon a politikában, a képviselők nyaralnak, és miután a pártok a kampányokra elköltenek egy csomó pénzt, ilyenkor meg szoktak pihenni.
A Tisza június elején bejelentette, hogy elindítja a rendszerváltói előfizetését, és a célja, hogy elérje az 50 ezer támogatót. E cél érdekében július végén és augusztus elején többször is népszerűsítették ezt a Facebookon. A számok alapján világosan látszik, hogy nem annyira a Tisza kiadásai voltak kiemelkedőek ebben az időszakban, hanem inkább az, hogy mások nem folytattak hirdetési tevékenységet.
Fontos megemlíteni, hogy a Fidesz nem csupán saját hirdetési költségeivel tűnik ki, hiszen a kormányzati üzeneteket közvetítő további szereplők is jelentős összegeket költenek reklámokra. A legnagyobb hirdető a Fidesz, amely körülbelül 2,2 milliárd forintot költött, és ez nem csupán a párt hivatalos oldalának hirdetéseit jelenti, hanem a hozzá kapcsolódó egyéb platformokat is. A második helyen a Mediaworks kormánypárti médiaholding áll 2,1 milliárd forinttal, ezt követi a Megafon és annak környezete 2,9 milliárddal, valamint a magyar kormány, amely 860 milliót fordított hirdetésekre. Emellett számos fideszes szervezet is jelentős összegeket költ, mint például a Civil Összefogás Fórum (CÖF), a Nemzeti Ellenállás Mozgalom és az Alapjogokért Központ, mindegyikük fejenként 100 milliós nagyságrendű kiadásokkal. Ezért a pártok költéseinek összehasonlítása nem biztos, hogy teljesen reális képet ad. Fontos megjegyezni, hogy októbertől már nem lesz lehetőségük pénzügyi támogatást nyújtani a Facebookon megjelenő tartalmaikhoz.
Bár a Magyar Nemzet cikkében megfogalmazottak szerint a Meta lépése a kormánypártok számára kedvező, valójában a Fidesz egyik legfontosabb eszközét vették el tőlük. A Fidesz és politikai képviselői az idei évben 2,8-szor annyit költöttek Facebook-hirdetésekre, mint az összes ellenzéki párt és politikus együttvéve.