Ezért késlekedett ennyit a Belga Nagydíj rajtja.


A vasárnapi Forma-1-es Belga Nagydíjon a csapatok-pilóták és a nézők nagyjából másfél órát vártak az érdemi verseny elindulására. Ezért nem kaptunk rendes versenyt.

Bár a 2025-ös nyári időszak közepére tervezték, a vasárnapi Belga Nagydíj ismét csak esőszakadt, és a spái csapadék jelentős késedelmet okozott. Az eredetileg 15 órára tervezett rajt helyett a mezőny végül 16:20-kor indult útnak a biztonsági autó mögött. Négy biztonsági autós kört követően a futam végre elrajtolt, és a pálya addigra már-már száraz állapotban várta a versenyzőket, akik gurulórajttal kezdték meg a küzdelmet.

Az első körben még a korábbi éllovas, majd a vezetést csapattársa és fő riválisa, Lando Norris előtt megőrző Oscar Piastri győzelmét hozó verseny végén többek között Max Verstappen, a Red Bull versenyzője, aki a 4. helyen zárta a futamot, valamint Lewis Hamilton, a Ferrari pilótája, aki a bokszutcából rajtolva a 6. helyig küzdötte fel magát, kifejezte véleményét arról, hogy a versenyirányítás túl sokáig várt a döntésekkel.

A Motorsport.com áttekintése alapján a Nemzetközi Automobil Szövetség (FIA) az eső kapcsán nagyon igyekezett elkerülni a 2021-es, botrányos, valós verseny nélküli futam ismétlését, ám épp ez hozta az eseménytelen nagydíjat.

A szakmai források szerint a hosszas halasztás mögött több, egymással összefüggő tényező állt. Az FIA állítólag azt tervezte, hogy délután 3-kor elindítja a mezőnyt a biztonsági autó mögött, ami általában elfogadott gyakorlat ilyen körülmények között. Azonban a versenyzők visszajelzései alapján világossá vált, hogy a felcsapódó vízpermet miatt a látási viszonyok nem voltak megfelelőek a versenyzéshez.

Ekkor előkerült a piros zászló, és noha a versenyirányítás akár már 10 perc elteltével is újraindíthatta volna a versenyt, a rajtprocedúrára vonatkozó szabályok értelmében az új start bejelentését legalább 10 perccel korábban kell végrehajtani. Azonban a meteorológiai előrejelzések további csapadékot jeleztek, ami megnehezítette ezt a lehetőséget.

Felmerülhet a kérdés, hogy Spában zajlottak-e az események, és hogy érvényes volt-e a háromórás maximális versenyidőtartam. Az utólagos elemzések alapján azonban kiderült, hogy a számláló csak a biztonsági autó lámpáinak zöldre váltását követően indult volna el. A jelenlegi piros zászlós megszakítás tehát még nem számított bele a versenyidőbe, így a versenyirányítókra nem nehezedett nyomás; hivatalosan ugyanis a futam el sem kezdődött.

A rajt jelentős elodázása persze hátrányba hozta azokat a pilótákat-csapatokat, melyek és akik a (részben) vizes versenyre hangolták az autót, tervezték a stratégiát, ám ez mit sem számított, hiszen el sem indult a futam.

A versenyirányítás hivatalos álláspontja szerint a piros zászlós megszakítás 30 percig tartott. Ezt követően, egy kis várakozást követően az orvosi autó, amelynek sofőrje Alan van der Merwe volt, felmérte a helyzetet 16 órától. Az ő visszajelzései alapján a további várakozás és a munkagépes takarítás mellett döntöttek. Ennek eredményeként a "tízperces" jelzés csak 16:10-kor került kiadásra, míg a mezőny 16:20-kor hagyta el a bokszutcát.

A Motorsport.com tudósítása szerint a tervek szerint csupán két kört kellett volna megtenniük az autóknak a safety car mögött. Azonban a Kemmel egyenesen tapasztalt túlzott felverődés arra késztette a versenyirányítást, hogy egy újabb kört iktassanak be. A negyedik biztonsági autós kör azonban más okból vált szükségessé: a versenyirányításnak időre volt szüksége ahhoz, hogy eldöntse, álló vagy repülő rajttal folytatódjon a verseny. Végül az utóbbi mellett döntöttek, figyelembe véve a rajtrácson még mindig jelen lévő pocsolyákat.

Így egy napfényes időben, amely gyorsan szárította a versenyívet, egy izgalmas, de viszonylag kevés pozíciócserével zajló futamot láthattunk. De miért nem választották a versenyzők a kék jelzésű, "extrém esős" Pirelliket? Bár ezek a gumik nagyobb esőben jobb tapadást biztosítanak, viszont több vizet is felvernek, ami tovább rontja a látási viszonyokat, így valójában a versenyzés ellen hatnak.

Related posts