Ezek a márkák valóban meghódítják az autósok szívét!

Mennyire vonzóak az új autók? Ezt a kérdést már harminc éve elemzi a J.D. Power APEAL kutatása. Az eredményekből kiderül, mely járművek nyerik el a szívünket és miért.
Tíz év óta először fordul elő, hogy az új autók minden mérési kategóriában felülmúlják az előző évi teljesítményt - ezzel a megállapítással indítja a J.D. Power a legfrissebb autóipari teljesítményt, kivitelezést és ergonómiát (Automotive Performance, Execution and Layout, APEAL) elemző felmérésének összefoglalóját. A világ egyik legismertebb autóipari elemző és tanácsadó cége által végzett kutatás nem a járművek megbízhatóságára összpontosít, hanem arra, hogy az ügyfelek mennyire elégedettek új autóik vásárlásával és használatával.
Izgalom, érzelmi kapcsolódás, kényelem, vezetési élmény - részben szubjektív benyomásokra kérdez rá a csaknem 93 ezer válaszadót megmozgató kutatás, a cél pedig, hogy kiderítsék: az újonnan megvásárolt autó iránti lelkesedésből mennyi marad a használat első 90 napja után.
A legfontosabb általános tanulságokat négy pontban összegezte a szervezet.
A prémium márkák jellemzően erősebb érzelmi kötődést alakítanak ki a vásárlóikban, mint a tömegpiaci alternatívák. Ezen a téren a Tesla kiemelkedett, hiszen egy év alatt 20 pontot javított a teljesítményén. Azonban, mivel a Tesla nem felelt meg a kutatás követelményeinek (a J.D. Power nem részletezi, de korábban a Teslánál az okozott problémát, hogy nem biztosították a közvetlen kapcsolatot a J.D. Power és az ügyfelek között), így ők is "versenyen kívül" szerepeltek a felmérésben, akárcsak a Rivian. Érdekes módon mindkét márka jobb eredményeket mutatott fel, mint az a gyártó, amely hivatalosan első helyezést ért el (erről további részleteket olvashatsz majd alább).
A modern autók bonyolult technológiai megoldásai – mint például az infotainment rendszerek, a fedélzeti alkalmazások és a telefonos applikációkon keresztül elérhető beállítások – a legújabb modellek esetében gyakran több fejtörést okoznak, mint a korábbi generációk járművei. A belső égésű motorral és hibrid hajtással rendelkező autók tulajdonosai általában stabilabb elégedettséget tapasztalnak, míg a plug-in hibrid és akkumulátoros elektromos autók esetében évről évre egyre nagyobb a változékonyság az elégedettségi mutatókban.
Végül, de nem utolsósorban: az emberek egyre inkább vonzódnak a személyre szabható felhasználói profilokhoz. Noha a megkérdezettek csupán 55%-a kihasználta ezt a technológiai lehetőséget, azok, akik rászánták magukat, sokkal elégedettebben tapasztalták autójuk használatát.
Sorozatban másodszor a Porsche diadalmaskodott az ügyfelek szívének meghódításában, elérve a 1000-ből 890 pontos kiemelkedő eredményt. A prémium márkák mezőnyében a Land Rover (886) és a BMW (881) foglalják el a dobogó alsóbb fokait.
A tömegpiaci márkák között a MINI ismét megmutatta, hogy miért érdemli meg a vezető pozíciót, hiszen tavalyi győzelmét megismételve, 876 pontos eredménnyel zárt. Érdekes módon ez az eredmény a prémium márkák között inkább átlagosnak számít, de a racionális autók piacán nem meglepő, ahol a fókusz a lenyűgözés helyett a funkcionalitáson és hatékonyságon van. A második helyezett a Dodge lett, amely 868 pontot szerzett, míg a GMC a harmadik helyen végzett 852 ponttal. Ha pedig egy európai márka is szóba kerül, a Hyundai a negyedik helyen áll 850 ponttal, míg a Kia 845 ponttal a hatodik helyen zárta a versenyt.
Érdekes megfigyelni, hogy a japán autómárkák közül csupán a Mitsubishi tudott átlag feletti teljesítményt nyújtani.
A BMW X6 kiemelkedett a kutatás során, és elnyerte a legmagasabb pontszámot, ám a szervezet sajnos nem osztotta meg velünk, hogy ez pontosan hány pontot jelentett.
A BMW-csoport öt kategóriát hódított el, ebből négyet a BMW márka, míg egyet a Mini képvisel. A Hyundai-Kia duó szintén négy elsőséget szerzett, megosztva azt két-két győzelemmel. A Ford-csoport három kategóriát zsebelt be, köztük kettőt a Ford és egyet a Lincoln. A Volkswagen-csoport hasonló teljesítménnyel büszkélkedhet, hiszen ők is három elsőséget nyertek, egyet a VW és kettőt a Porsche révén. A General Motors (Chevrolet és GMC) és a Nissan mindketten két-két kategóriát hódítottak el, míg a Jaguar Land Rover (Range Rover), a Stellantis (Dodge) és a Toyota-csoport (Lexus) mindannyian egy-egy méretosztályban arattak sikert.
A pontos részleteket az alábbi galériában találod.