Elképzelhető, hogy a BMW brit nagyberuházása veszélybe kerülhet.

A német autógyártó bejelentése szerint a beruházás felülvizsgálata az autóipart érintő számos bizonytalanság miatt vált szükségessé.
Tekintettel az autóipar előtt álló számos bizonytalansági tényezőre, a BMW-csoport jelenleg felülvizsgálja az akkumulátoros-elektromos Mini gyártás oxfordi újraindításának időzítését
- olvasható a német autógyártó hivatalos nyilatkozatában.
A döntés különösen súlyosan érinti a brit autóipart, amely az utóbbi tíz évben már számos komoly gyárbezárást élt át, többek között a Honda, a Ford és a JLR részéről. Tavaly novemberben a Stellantis a brit elektromos járművekhez kapcsolódó értékesítési célkitűzések csökkenésére hivatkozva jelentette be a lutoni üzemének tervezett bezárását, ezzel körülbelül 1100 munkahely sorsa került veszélybe.
Az autógyártók nyomást gyakorolnak a brit kormányra, hogy enyhítsen az elektromos járművekre vonatkozó célszámokon. A jelenlegi szabályozás szerint az egyes gyártók éves értékesítésének meghatározott százalékát kell kitennie a zéró kibocsátású járműveknek - ez az arány az idei 28 százalékról 2030-ra 80 százalékra emelkedne. A célszámok nem teljesítése esetén járművenként 15 000 fontos bírságot szabhatnak ki.
A BMW 2023-ban bemutatott eredeti tervei szerint a cowley-i gyárban két új elektromos autót - a háromajtós Mini Coopert és a kompakt Mini Acemant - kívánt gyártani. Ez a lépés nemcsak a gyár jövőjét biztosította volna, hanem csökkentette volna a benzines járművektől való függőséget is, hiszen a német cég 2030-ra fokozatosan kivonta volna a hagyományos motorral szerelt autókat a palettájáról. A két új modell a BMW és a kínai Great Wall Motor közös fejlesztésének eredménye lenne, amely új irányt szabhat a márka elektromos jövőjének.
Mivel e járművek gyártása jelenleg Kínában zajlik, és az Európai Unió területén kerülnek értékesítésre, ezért a kínai elektromos autókra októberben bevezetett EU-s büntetővámok vonatkoznak.
A brit kormány a múlt héten felgyorsított konzultációt indított az autóipar képviselőivel a szabályozások rugalmasabbá tételének érdekében. A Közlekedési Minisztérium nyilatkozata alapján tudomásul veszik a globális kihívások komplexitását, és figyelembe veszik az autógyártók aggodalmait, mindeközben a munkahelyek védelme is prioritást élvez.
Lisa Brankin, a Ford brit vezetője, arra hívta fel a figyelmet, hogy sürgős szükség van vásárlási ösztönzők és kormányzati támogatások bevezetésére, mivel az elektromos járművek elterjedése nem halad olyan ütemben, ahogyan azt várták. Az amerikai autógyártó tavaly bejelentette, hogy 800 munkahelyet szüntet meg az Egyesült Királyságban, ami a lassabb elektromos járművekkel kapcsolatos értékesítési eredmények következménye.