Elemző: Az Amerikával kötött vámkiegyezés kétségtelenül csökkenti a bizonytalanságot, azonban nem érdemes túlzottan ünnepelni a helyzetet.

Az MBH Bank elemzési központjának vezetője az InfoRádióban kiemelte, hogy a tárgyalások nem egyenlő feltételek mellett zajlottak. A megállapodott gépjárműipari vámteher ugyan nem ideális, de szerencsére nem is katasztrofális. Ugyanakkor néhány ágazatban még mindig nincs konszenzus, így a szereplők továbbra is feszülten várják a fejleményeket.
A bizonytalanság véget ért, azonban Európa még nehezebb helyzetbe került – ezt állapította meg az MBH Bank elemzési központjának vezetője a vasárnap este megkötött vámmegállapodás kapcsán, amely az Egyesült Államok és az Európai Unió között született.
"Úgy vélem, hogy a megállapodás létrejötte jelentős mértékben csökkenti a bizonytalanságot, bár érdemes megemlíteni, hogy nem minden esetben történt meg a vámok véglegesítése. A gépjármű-szektorral kapcsolatban azonban sikerült egy 15 százalékos vámtételben többé-kevésbé konszenzusra jutni" - nyilatkozta Árokszállási Zoltán az InfoRádióban. Az elemzési központ vezetője ugyanakkor hangsúlyozta:
Bár sikerült némi fényt deríteni a bizonytalanságra, Európa helyzete a korábbi időszakokhoz viszonyítva mégiscsak kedvezőtlenebb irányba mozdul.
Korábban az EU 10%-os vámtarifát alkalmazott az Egyesült Államokból érkező gépjárművekre, ám a legfrissebb bejelentések szerint ez a teher 0%-ra csökken. Ezzel szemben a kontinensről exportált autók esetében a vám mértéke a korábbi, alacsony pár százalékról 15%-ra emelkedik, ami jelentős romlást jelent a viszonylagosságban. A szakértő hangsúlyozta, hogy ezt a helyzetet egy nem éppen kiegyensúlyozott USA-EU viszonyból sikerült kihozni, és bár a helyzet nem ideális, sikerült elkerülni egy még kedvezőtlenebb kimenetet.
Árokszállási Zoltán a kialkudott vámok más ágazatokra gyakorolt hatásairól kifejtette, hogy az Egyesült Államokkal folytatott közvetlen magyar export egyik fő pillére a gépjárművek és a különféle gépek, berendezések jelentős része.
A gyógyszeripar helyzete továbbra is kérdéses, mivel ezen a téren még nem alakult ki konszenzus. A tárgyalások folytatódása miatt a szektor szereplői továbbra is izgalommal várják a fejleményeket.
Az MBH Bank elemzési központjának vezető elemzője hangsúlyozta, hogy a vámmegállapodás határozottan fékezni fogja a járműexport növekedését. Kiemelte, hogy a végső megállapodás ugyan enyhített a bizonytalanságon, de a helyzet nem indokolja az örömöt, hiszen egy jelentős német ipari szövetség azonnal kifejezte aggodalmát a megállapodás következményeivel kapcsolatban. A magyar gyárak túlnyomórészt a német gyártók beszállítói, így a 15 százalékos vámteher hosszú távon kedvezőtlen hatással lehet a hazai termelésre is, ami aggasztó perspektívákat vetít előre.