A magyarok egyre inkább felfedezik az elektromos autók világát, azonban sokan még mindig várakozó állásponton vannak.

A MOL legfrissebb országos kutatása rámutat, hogy az elektromos autók iránti érdeklődés folyamatosan növekszik, azonban a vásárlási hajlandóság továbbra is visszafogott. Jelenleg a háztartások csupán 2%-a rendelkezik elektromos járművel, és mindössze minden nyolcadik ember tervezi, hogy az elkövetkező öt évben e-autóra vált. A legtöbben a magas beszerzési költségek, a korlátozott hatótáv és a töltőinfrastruktúra hiánya miatt egyelőre óvatosak a váltással kapcsolatban.
A MOL megbízásából készült országos reprezentatív kutatás szerint a magyar lakosság körében növekszik az érdeklődés az elektromos autózás iránt, ugyanakkor a többség egyelőre kivár. Tíz éven belül minden harmadik válaszadó elképzelhetőnek tartja, hogy elektromos autót vásárol, de csak kisebb hányaduk (13 százalék) tervezi ezt belátható időn belül, vagyis az elkövetkező öt évben. A legnagyobb visszatartó tényezők továbbra is az ár, a hatótávolság és a töltőinfrastruktúra hiányosságai - írta a MOL közleményében.
Bár az elektromos járművek aránya folyamatosan növekszik Európa-szerte, a hagyományos benzin- és dízelmotoros autók továbbra is uralják a piacot. Az ACEA legfrissebb statisztikái alapján az idei év első felében az Európai Unióban az újonnan forgalomba helyezett autók 15,6 százaléka volt teljesen elektromos, míg a benzines modellek 28,4 százalékkal, a dízelek pedig 9,4 százalékkal képviseltették magukat. A hibridek részesedése 34,8 százalékra rúgott, míg a plug-in hibridek 8,4 százalékot tettek ki. Magyarországon a 2025-ös magánvásárlói trendek eltérnek az uniós átlagtól: itt a hibridek bizonyultak a legnépszerűbb választásnak, részesedésük elérte az 51,3 százalékot. Az eladások második felét pedig a benzines autók (24,2 százalék), dízelek (12 százalék), tisztán elektromos járművek (7,9 százalék) és plug-in hibridek (4,3 százalék) alkották.
A MOL - amely régiós szinten a hagyományos üzemanyagok piacának meghatározó szereplője - az elmúlt években tudatosan kezdte bővíteni szolgáltatásait az alternatív hajtású járművek felé. A vállalat célja, hogy lépésről lépésre alkalmazkodjon a változó igényekhez, és a fosszilis alapú üzemanyagok mellett a villamos energia és más zöld megoldások terén is hosszú távon megbízható partner legyen.
A MOL Plugee jelenleg hat országban, több mint 200 helyszínen, több mint 500 nyilvános töltőpontot üzemeltet, ezek csaknem fele Magyarországon található. A régiós lefedettségnek köszönhetően ma már elektromos autóval is elérhető az Adria - de fontos látni, hogy az e-mobilitás nem csupán technológiai, hanem üzleti kihívás is
- mondta Czikora Tamás, a MOL-csoport mobilitási vezetője.
A kutatás eredményei alapján az alternatív hajtású autókkal szembeni érdeklődés elsősorban a fiatalabb és magasabb jövedelmű háztartásokban jelenik meg. Jelenleg a háztartások 74 százaléka benzines, 36 százaléka pedig dízel autót használ, míg a hibridek aránya 5 százalék, a tisztán elektromos járművek csak 2 százalékos részesedést képviselnek. A válaszadók alapján tehát az a kép rajzolódik ki, hogy a háztartások 17 százaléka több autóval rendelkezik.
A közvélemény-kutatások szerint a lakosság kétharmada optimista jövőképpel tekint a közlekedési trendek alakulására, és úgy gondolja, hogy a következő évtizedben jelentős átalakulások várhatóak. A válaszadók 27 százaléka a hibridek, 28 százaléka pedig az elektromos autók növekvő elterjedésére számít, míg a hidrogénmeghajtás szerepe kisebb mértékben, 6 százalékos arányban kerül előtérbe.
A jelenlegi vásárlási szándék az elektromos járművek terén még mindig alacsony szinten stagnál: a megkérdezett válaszadók mindössze 13%-a tervezi, hogy az elkövetkező öt évben e-autót vásárol, míg a válaszadók 73%-a egyelőre nem látja ezt reális lehetőségnek. A hibridek és plug-in hibridek iránti érdeklődés is mérsékelt (13% és 9%), miközben az elutasításuk továbbra is jelentős mértékű (73% és 66%). A vásárlás elmaradásának fő okai között a magas árak és a korlátozott hatótáv állnak az élen, emellett sokan a vidéki területeken tapasztalható fejletlen töltőinfrastruktúrát is problémaként említik.
A MOL reagálva a felmerülő kihívásokra, az utóbbi időszakban jelentős mértékben növelte a nagy teljesítményű töltőállomásainak számát, különösen az autópályák mentén. E mellett a töltési díjak csökkentésére is fókuszáltak. Céljuk, hogy az elektromos autózás a jövőben ne csupán könnyebben hozzáférhető legyen, hanem kiszámíthatóbbá is váljon, akár városi környezetben, akár hosszú távú utazások során.
Kaderják Péter, a Magyar Akkumulátor Szövetség (HUBA) vezetője bejelentette:
A kutatás eredményei világosan mutatják, hogy a társadalmi támogatás és a lakossági attitűdök meghatározó jelentőséggel bírnak a fenntartható mobilitás jövőjének formálásában.
A szakember hangsúlyozta, hogy a MOL által végzett kutatás rendkívül értékes visszajelzéseket szolgáltat az iparág számára. Kiemelte, hogy a lakosság nyitottsága az alternatív hajtású járművek és a megújuló energiaforrások iránt egyértelműen jelzi, hogy jó irányba haladnak, de hangsúlyozta, hogy még mindig rengeteg feladat vár rájuk. Elmondta, hogy a HUBA célja, hogy a tagvállalatok együttműködésével egy olyan ökoszisztémát alakítsanak ki, amely nemcsak technológiai szempontból fejlett, hanem gazdaságilag is versenyképes és a társadalom által is széles körben elfogadott.