A szegedi BYD-gyár indítása csúszik, és a tervezett mennyiséghez képest jelentősen alacsonyabb autógyártást terveznek a kínai tulajdonosok Magyarországon - számol be a Pénzcentrum.

A kínai BYD módosította terveit: a Szegedre tervezett elektromosautó-gyár csak 2026-ban kezdi meg a sorozatgyártást, és az első években jóval alacsonyabb kapacitással működik majd - értesült a Reuters bennfentes forrásokból. Ezzel párhuzamosan a cég törökországi projektje a vártnál korábban startol, és gyorsabb felfutást produkálhat.
A BYD magyarországi, 4 milliárd eurós beruházása korábban a kontinens egyik legnagyobb kínai autóipari projektjének ígérkezett. Azonban most kiderült, hogy a szegedi üzem csak 2026-ban kapcsolhat rá a sorozatgyártásra, és az első két évben a gyártási volumen jelentősen elmarad a tervezett kapacitástól - írja a Reuters.
Bár a gyár működése már 2025 októberében megkezdődik, az első évben csupán néhány tízezer járművet állítanak elő, ami jelentősen elmarad a korábban bejelentett évi 150 000 darabos célkitűzéstől. A végső kapacitás elérheti a 300 000 járművet évente, de ennek megvalósulásához még hosszú éveket kell várnunk. A termelés fokozatos felfutása 2027-től várható, de akkor sem valószínű, hogy elérjük a teljesen tervezett szintet.
Miközben Magyarországon az események üteme lelassul, a BYD törökországi beruházása robbanásszerűen fejlődik. A Manisában felépülő, 1 milliárd dolláros gyár, amelyet kezdetben csak 2026 végére terveztek üzembe helyezni, már 2025-ben elindítja a termelést. Ráadásul az első évben várhatóan több járművet fog gyártani, mint a szegedi telephely.
A források szerint a török gyár 2027-re bőven túlszárnyalja a 150 000 darabos éves kapacitást, 2028-ra pedig további jelentős növekedés várható.
A BYD célja az európai vámok elkerülése: jelenleg minden, az EU-ban értékesített BYD-jármű Kínából érkezik, és ezekre az alap 10%-os vám mellett dömpingellenes pótlóvámot is kivetnek - összesen 27%-os teherrel.
A magyar és török üzemek révén a BYD EU-n belüli gyártásra állhat át, amivel elkerülhetők ezek a költségek. Törökország esetében a vámunió miatt az ottani gyártásból származó járművek vámmentesen áramolhatnak be az európai piacokra - miközben a gyártási költségek is alacsonyabbak.
A török piacon más kínai autógyártók is felkeltették a figyelmet: a Chery például 1 milliárd dolláros beruházást tervez egy olyan helyi gyár létrehozására, amely évi 200 000 jármű előállítására lesz képes.
A BYD értékesítése Európában látványosan növekszik. Az S&P Global Mobility szerint a vállalat 2025-ben várhatóan 186 000 autót ad el a kontinensen, szemben az idei évre becsült 83 000-rel. A prognózisok szerint 2029-re ez a szám megközelíti a 400 000 darabot.