A Hyundai még mindig kitart a hidrogéntechnológia mellett, és nem zárta le a fejlesztéseit e területen.


A nagy villanyautó-dömping (és itt egyelőre elsősorban az újonnan bemutatott modellek számára és nem az eladásokra gondolunk) közepette az ember már-már hajlamos elfelejteni, hogy a helyi károsanyag-kibocsátástól mentes közlekedésnek akad egy másik alternatívája, jelesül az üzemanyagcellás járművek. És bár a hidrogénes technológiával felvértezett gépkocsik még a klasszikus elektromos társaikhoz képest is roppant szerény volumeneket produkálnak, a Hyundai a jelek szerint még hisz a megoldásban - erre utal legalább is, hogy a Nexo nevű úttörő típusuknak most bemutatták a teljesen megújult, második generációs változatát. Többek közt erről ejtünk néhány szót az Auto Check Center szervizhálózat aktuális bejegyzésében.

Szó mi szó, a Hyundai meglehetősen dinamikusan indította a második negyedévet, hiszen mindössze néhány nap alatt három figyelemreméltó bejelentést tettek. Elsőként fény derült az Ioniq 6 elektromos szedánjuk frissített változatára, amely most először elérhető lesz sportos N kivitelben is. Ezen kívül bemutattak két igazán vonzó koncepcióautót – egy kupét és egy kabriót –, amelyek alapját a prémium márkájuk, a Genesis luxusautója, a G90 adja. Végül, ahogy a bevezetőnkben már említettük, a Hyundai felfedte a vadonatúj Nexo végleges dizájnját és specifikációit is.

A dél-koreai gyártó legújabb SUV-ja a korábbi szögletes dizájnjegyeket megőrizve, lenyűgöző teljesítménnyel lépett a színre: a korábbi 163 lóerő helyett most már 258 lóerőt tudhat magáénak. Ez a hatalmas teljesítménynövekedés a gyorsulásban is megmutatkozik, hiszen a 0-ról 100 km/h-ra való elérés ideje drámaian csökkent 9,2 másodpercről csupán 7,8 másodpercre. Ráadásul a hatótávja is figyelemre méltó, a tesztek során akár 700 kilométert is képes megtenni egyetlen töltéssel, és mindössze 5 perc alatt teljesen újratölthető.

Az üzemanyagcellás technológia lényege, hogy a tartályból – amely a Nexo esetében 6,69 kg hidrogént tárol – kinyert hidrogén és a levegő oxigénje elektrokémiai reakció révén elektromos áramot termel. Ez az áram hajtja az elektromos motort, míg a folyamat során csupán víz keletkezik melléktermékként, amely egy speciális "kipufogó" rendszeren keresztül távozik. Ennek a megoldásnak az előnyei közé tartozik, hogy a klasszikus villanyautókhoz viszonyítva nemcsak a gyors újratöltés, hanem a rendszer könnyebb súlya és kisebb helyigénye is. A Nexo csomagtartója például alaphelyzetben közel 1000 literes kapacitással büszkélkedik.

A hátulütők sorát a még gyerekcipőben járó töltőhálózattal érdemes kezdeni: Magyarországon jelenleg mindössze egy budapesti helyszínen érhető el hidrogéntankolás. Az uniós előírások ugyanakkor megkövetelik, hogy az évtized végéig legalább a jelentős tranzitforgalmat lebonyolító autópályák mentén kiépüljön a megfelelő infrastruktúra. Ennek ellenére a jelenlegi hiányosságok komolyan visszafogják az üzemanyagcellás autók értékesítési mutatóit.

A Hyundai Nexó 2018-as bemutatása óta világszerte körülbelül 40 ezer példányban talált gazdára, míg a másik jelentős hidrogénüzemű jármű, a Toyota Mirai 2015 óta körülbelül 30 ezer eladott darabbal büszkélkedhet. A legújabb, jelentősen továbbfejlesztett Nexó, amely digitális visszapillantó tükrökkel és mesterséges intelligencián alapuló hangvezérléssel érkezik, a hírek szerint forintban körülbelül 30 millió forintos induló áron debütál. A kérdés, hogy ez az innovatív modell képes lesz-e áttörni a hidrogénhajtású autók piaci korlátait, a következő évek folyamán válik majd világossá.

Related posts