A dinnyét még csak nem is sörrel kíséred!


Ahogy a nyári napfényben egy frissítő görögdinnye vagy egy jéghideg sör felüdít, úgy az estédet könnyedén tönkreteheti, ha a kettőt összekevered. Hasonló érzés kerít hatalmába a 308 SW plug-in hibrid hajtásláncát illetően. Mint belső égésű motorral, vagy elektromos hajtással önállóan is vonzó választás, de a kombinált rendszer számos hátránya miatt egyszerűen nem éri meg a ráfordított pénzt.

A Sébastien Criquet által tervezett dizájn 2021-es debütálása óta természetesen megöregedett, de nem úgy, mint sok más, hasonlóan különleges formatervezés. Még mindig friss és releváns benyomást kelt. Az új generációban a SW, azaz a majdnem hat centiméterrel hosszabb tengelytávú kombi tűnik a nyerő választásnak, hiszen a plug-in változat esetében a csomagtér mérete 361 helyett lenyűgöző 548 liter. Ezen kívül az ötajtós modellhez képest arányosabb külső formája is hozzájárul vonzerejéhez. Már messziről megjelenésével is azt az érzést kelti, hogy egy tartós, családi autóról van szó, amely különösen vonzó lehet a férfiak számára, hiszen impozáns és karakteres, mint a Peugeot kompakt modellje.

A GT felszereltségű tesztautón a 18 colos kerekek is autóbolond tulajdonost sejtetnek, és valóban egy kicsit bolondnak kell lenni ahhoz, hogy itthon ilyen nagy átmérőjű felnivel és ilyen alacsony oldalfalú (/40) gumival menjen a dolgára a család, mert hiába a franciásan lágy futóműhangolás, ha a rugózatlan tömeg minden komoly úthibánál érezteti a hatását. Vitathatatlan előnye, hogy bátrabban lehet vele belemenni egy kanyarba, mint a szintén családi használatra tervezett 3008-assal, ebben a merev karosszéria mértéktartó dimenziói is előnyt jelentenek.

A vezetőülés kényelmében ülve egyre inkább megértem azokat, akik a kompakt modellek helyett inkább egy crossover vagy szabadidő-autó mellett döntenek. Nem mintha problémám lenne az üléssel; éppen ellenkezőleg, számomra az AGR tanúsítvánnyal rendelkező masszázsfotel az utastér csúcspontja. Kiváló minőségű kivitelezés, ergonomikus formázás, és hosszú utakon is kényelmes, sőt, még az én méretemnél nagyobbak számára is bőséges helyet kínál. Az ideális vezetési pozíciót pillanatok alatt megtaláltam benne, és a biztonsági öv is olyan finoman illeszkedik, hogy észre sem vettem, hogy be vagyok kötve. Ez általában a francia autógyártók erőssége.

A térérzet különös módon kiemelkedett, hiszen noha a 308-as modell hátul is elég tágasnak tűnik, mégis érezhetően szűkösebb a hely, mint például a már említett 3008-asban. Csak annyit kell megnézni, hogy az ülésem mennyire hátra van tolva a B-oszlophoz viszonyítva; pedig csupán 175 centi magas vagyok, igaz, hosszú lábakkal rendelkezem, és általában teljesen hátradöntött kormánnyal vezetek. Ennek ellenére bátran ajánlom ezt a karosszériát mindenkinek, aki szereti az alacsony üléspozíciót, és értékeli, ha a műszerfal kompakt méretű, mivel ezáltal még intenzívebb vezetési élményben lehet része, még akkor is, ha a tető lapos, az A-oszlop vastag, és az oldalablakok viszonylag kicsik.

A sportos kivitelhez tartozó fekete tetőkárpit sajnos nem segít a térérzet javításában. A nyitható panorámatető, amely a 10 hangszórós Focal audiorendszerrel és a vezeték nélküli töltővel együtt egy csomagban 810 ezer forintba kerül, nem éppen olcsó. Mégis érdemes elgondolkodni rajta, hiszen az alap hifi is meglepően jól szól. A belső tér hangulatát a részben elektromos hajtásra utaló színes varrás és hangulatvilágítás teszi vonzóbbá, de az extravagáns elrendezés és a 3D-s i-Cockpit is igazán figyelemfelkeltő, hiszen a tekintetet magára vonja. Az i-Cockpit kicsit feleslegesnek tűnik, de mindenképpen megér egy említést.

Aki nem kedveli, az egyszerűen kikapcsolhatja, de a lényeg az, hogy bármennyire is kicsi, rengeteg információt tud megjeleníteni, és a kijelző olvashatósága is kiváló. Ezen a felületen akár a navigációt is könnyedén megjeleníthetjük. Talán ezért is nem annyira lényeges, hogy egy hatalmas tévét bámuljunk a középkonzolon; ehelyett egy érintőképernyő és fizikai gombok kombinációja próbálja megkönnyíteni az élményt. Azonban a teljes elégedettséghez jól jönne egy egyszerűbb menüstruktúra is. Például az ülésfűtés aktiválása jelenleg csak több almenün keresztül lehetséges, ahelyett, hogy a képernyőn egy könnyen elérhető ikon figyelmeztetne ránk, amikor már a melegítés folyamatban van.

Cserébe ebben a konfigurációban alig találkozhatunk zongoralakkal, mivel azt alumínium betétek váltják fel. A 308-as modellben a megszokott Stellantis váltókapcsolók is csupán kis helyet foglalnak el a váltókonzolon, így bőséges teret adnak a különféle tárolási lehetőségeknek. Nemcsak családi autó esetén előnyös, ha van hova elrakni a kisebb dolgokat. Az összességében igényes utastér egyik legérdekesebb eleme a kormány, amely az i-Cockpit technológiának köszönhetően különösen figyelemfelkeltő formát öltött. Bár néha túlságosan is extravagánsnak tűnhet, a fogása kellemes, de heves kormányzásnál, mint például parkoláskor, a szokatlan formája miatt furcsa érzést kelthet.

A Stellantis egyik vonzó lépése, hogy teret ad a vásárlók döntésének. Ez nem csupán jótékonyság, hanem a cégek jól megfontolt stratégiája, hiszen a széles választék több potenciális ügyfelet vonz. A 308 SW modell árlistáján egyaránt megtalálható a lágy hibrid benzines, a dízelmotor, a plug-in hibrid és a tisztán elektromos verzió is. Ezek az alternatívák gyakran heves viták kirobbantóivá válnak, még a legbarátságosabb beszélgetések során is. Érdemes megemlíteni, hogy a cégcsoport érdeme, hogy az EMP2 padlólemez képes kompromisszumok nélkül befogadni ezeket a különböző technológiákat.

Ez természetesen nem jelenti azt, hogy a választásunk során ne találkoznánk nehézségekkel. Számos tényező befolyásolja döntésünket, mint például az autó súlya, üzemanyag-fogyasztása, hatótávolsága, az újratöltéshez szükséges idő, valamint a karbantartási költségek. És akkor még nem is említettük a legfontosabb tényezőt: az árakat. A legkedvezőbb ajánlatot a 130 lóerős BlueHDi dízelmotorral szerelt, nyolcfokozatú automata váltós Style belépőmodell jelenti, amely kedvezményekkel 11,4 millió forinttól elérhető. Ezzel szemben a tesztelt, 180 lóerős plug-in hibrid, szintén ugyanazzal az automatával, de a magasabb Allure felszereltséggel már 16,3 millió forinttól indul, míg a 156 lóerős tisztán elektromos e-308 SW konfigurálása 16 millió forinttól kezdődik.

A GT csúcsfelszereltséggel igazán figyelemre méltó választás, hiszen a plug-in verzió ára 17,6 millió, míg az elektromos modellért 17,8 milliót kérnek. Meglepő, hogy az árkülönbség ennyire csekély, különösen az akkumulátorok kapacitása miatt, hiszen a nettó 51 kWh-s akkumulátor jelentős előnyt jelent a plug-in 11,3 kWh-jával szemben. A plug-in modell azonban nem csupán egy villanymotort kínál, hanem egy 156 lóerős belső égésű motort is a 110 lóerős elektromos motor mellé. Az 1,6 literes, 150 lóerős turbós benzines motor önállóan is figyelemre méltó teljesítményt nyújt, még ha nyomatéka, 250 Nm, el is marad a villanymotor 320 Nm-éhez képest. Amikor a két erőforrást egyesítjük, a rendszer összesen 180 lóerőt és 360 Nm nyomatékot biztosít, ami valóban lenyűgöző.

Erre nem érdemes a vásárlást alapozni, csak akkor tudjuk kihasználni, ha teljesen fel van töltve az akku, és a motorok közös erővel hajtják a 308-ast. A teszthét alatt nem sok ilyen alkalom volt, a WLTP szerint 57, saját méréseim szerint 40-45 kilométerre elég áramot főleg arra használtam, amire való, zaj, károsanyag-kibocsátás és tankolás nélkül autóztam vele a városban. Miután lemerült, a frappáns reakciói eltompultak, lustábbá, hangosabbá vált, pedig jól ment, de egy ekkora benzines sima hibridként sem tudja tartani a lépést egy villanymotorral. Ez van.

A hangszigetelés jótékonyan tompítja a motor és a futómű zajaiból érkező zavaró hangokat, de amikor áttérünk a benzines üzemmódra, hirtelen felfedezhetjük a mechanikai hangok jelenlétét. A lassítás során érezhető a rekuperáció és az üzemi fék közötti átmenet, emellett a lassú irányváltás is megérdemel egy kis kritikát. A saját tapasztalataim alapján a jármű 7,2 literes üzemanyag-fogyasztást mutatott, ami figyelembe véve a 1659 kilogrammos súlyt nem mondható rossznak. A fedélzeti számítógép szerint a hosszú távú átlagfogyasztás 6,3 l/100 km, ami szintén kedvező. Azonban a fogyasztás javítása érdekében szorgalmasan kell töltenünk az akkut, hiszen a korlátozott hatótávolság miatt gyakran szükség lesz a töltésre.

A széria változat 3,7 kW teljesítménnyel üzemel, de felárért ez 7,4 kW-ra is növelhető, amivel jelentősen, másfél órára csökkenthető a töltési idő. A 40 literes üzemanyagtartály és a 6,3 l/100 km-es átlagfogyasztás alapján a plug-in 308 SW egy tankolással körülbelül 630 kilométert képes megtenni. Ez elsőre nem tűnik meglepőnek, de érdemes elgondolkodni, hogy a bő négymilliós árkülönbség mennyi tankolásra és szervizelésre elegendő a lágy hibrid benzinmotorral vagy a dízel változattal. Ráadásul a zöld rendszám előnyeit sem élvezhetjük. Ennyiért inkább az 57 kilóval nehezebb elektromos modellt választanám, annak ellenére, hogy a 410 kilométeres WLTP hatótáv és a 100 kW-os töltési teljesítmény nem kimagasló.

Ha esetleg 17,5 milliót szánnál rá, érdemes tudni, hogy ez a technológia az Opel Astra Sports Tourerben is megtalálható, ahol jelenleg 15,7 és 16,8 millió forint közötti akciós árakon kínálják. A Mercedes CLA SB 250 e kivitelének 218 lóereje 18,5 millió forinttól konfigurálható, és meglepően hasonló méretekkel bír a két autó. Ezen kívül a Cupra Leon Kombi VZ, amely 272 lóerővel rendelkezik, 19,7 millió forinttól érhető el. Ha viszont költséghatékonyabb megoldást keresel, és van egy céged, érdemes szemügyre venni a 204 lóerős plug-in hibrid Skoda Superb Combit, amely 15,1 millió forinttól elérhető! A Passat testvérmodellje zöld rendszám nélkül is remek választás lehet!

Related posts